Det finns en allmän skepsis i branchen gentemot att hyra in resurser från små IT-företag. Speciellt när det gäller upphandlingar i större företag. Även om de små företagen har precis den kompetens - och i den omfattning - som krävs finns flera svårigheter.
En av dessa svårigheter är att det är problematiskt för små företag att avsätta resurser för att bevaka anbudsförfrågningar och för att skriva, kanske rigoröst detaljerade, offerter. Ett sätt är att som småföretagare ingå i ett paraplyföretag som i sin tur agerar främre gränssnitt i upphandlingar. Här uppstår emellertid ett dilemma. Paraplyföretaget har svårt att garantera de ingående småföretagens kompetens och tillgänglighet över tid. Likaså är det inte lätt att presentera homogena referensprofiler med en heterogen sammansättning av underkonsulter.
Allt detta är ett dilemma som inte har någon enkel lösning, men om det fanns en lösning skulle de företag som köper in resurser sannolikt få konsulter med högre effektivitet till lägre kostnad än om man väljer stora konsultdrakar. De stora offererar sällan fastpris utan erbjuder företrädelsevis konsulter mot timdebiteringsfakturering. Skulle inköpskostnaderna styra, skulle de små konsultbolagen ha ett avsevärt bättre utgångsläge. Men, så länge större konsultbolag kontrakteras per slentrian befinner sig de små företagen i ett svårt, eller mycket svårt, utgångsläge.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar