2008-08-04

SMHI och övertron på superdatorer

Idag utlovar SMHI något som i pressen utmålas som monsunregn. Faktum är att jag sätter mycket liten tillit till detta. Igår skulle det ösregna i mina hemtrakter, men det kom blott några droppar i ett stilla duggregn.

När jag var liten hade SMHI inga superdatorer att göra sina diagnoser med. Man hade istället mycket kunniga meteorologer som utifrån erfarenhet gjorde sina prognoser. Jag vill dra mig tillminnes att dessa prognoser ofta var helt korrekta.

Nu vill jag inte odugligförklara SMHI och dess meteorologer, men med tanke på den marginella träffsäkerhet man idag har i sina prognoser har något gått snett. Antingen förlitar man sig för mycket på sina superdatorersom kanske är programmerade med bristfälliga analysalgoritmer. Men något har gått snett till det sämre.

Väder är vad jag förstår stokastiskt. Det borde i princip betyda att man med matematiska modeller försöker förutsäga slumpen. Som att försöka förutspå nästa veckas Lotto-rad.

Kanske har SMHI för låg datorkapacitet. Om så borde man kunna ta hjälp av FRA som ju har världens 11:e snabbaste superdatorkluster (vilket är hårresande) som förhoppningsvis inte kommer till samma användning som tänkt när FRA-lagen skrotas. För denna lag måste skrotas.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vädret är inte kaotiskt (som lotto) utan kan förutsägas, ju fler mätpunkter desto bättre prognos. Och SMHI har rätt i sina prognoser i ca. 85% av fallen... men det man lägger märke till är när de har missat grovt. Och man ska inte heller jämföra sina minnen från barndomen (eller 30 år tillbaks i tiden) med dagens prognossäkerhet. Förr var vädret mer förutsägbart och man hade annat att tänka på än en felslagen prognos. Man kommer helt enkelt inte ihåg alla felprognoser, utan 'tror sig' minnas... att allt bättre förr, även prognosmakeriet. Den stora snöstormen nov. 1995 var ex.vis inte alls förutspådd... trots att då inte fanns superdatorer för väderprognoser, men tydligen blev även meteorologerna lite insnöade då :)

Anonym sa...

Vad jag kommer ihåg från 70- och 80-talet var att SMHIs väderprognoser nästan alltid slog fel.

Anonym sa...

SMHI har blivit säkrare, säkerligen mycket på grund av sina datorer. Det var inte bättre förr.

Anonym sa...

SMHI fick rätt som vanligt. Bra att de har superdatorer. Saxat från SvD:

"Störningar i tågtrafiken, som mest 18 000 hushåll utan ström, och två befarade dödsolyckor till sjöss. Måndagskvällens oväder innebar kraftiga vindar – med orkanstyrka på vissa håll – och i södra Sverige kom nästan lika mycket regn som det brukar göra under en månad."