2007-10-02

Ansiktsbok och den uppgivna integriteten

Appropå att Facebook nu kommer på svenska måste jag bara ställa frågan: Varför i all sin dar är folk villiga att så kapitalt exponera sig och sin vänskapskrets? Det är ju en fullständig dead give away.

Jag själv draggar Facebook lite nu och då - givetvis under fignerat namn - och ser hur mycket jag kan kartlägga bekantskapskretsen och mina kollegor. Det går att göra ganska avancerade relationskartor och i viss mån kartlägga vanor och åsikter. Det sägs ju att Ansiktsbok är som Lunarstorm fast för vuxna. På Lunarstorm är det dock sällan någon använder sitt riktiga namn. detta är både förståndigt och rimligt.

Det skulle inte falla mig in att hänga ut mitt riktiga jag på Facebook. Att vissa personer jag känner gör det känns paradoxalt då en hel del av dem ofta orerar om den enskilda individen integritet och vikten av att värna sitt privatliv. Det finns (tror jag - vet inte egentligen) säkert en press på att försöka haka på så många vänner som möjligt. Den som inte lyckas med det har i så fall offentligt skyltat med sitt misslyckande.

Facebook är ett utmärkt instrument för illvilliga individer att ställa till problem för Facebook-medlemmar, om nu sagda illvilliga har som mål att göra livet surt för någon.

Jag är helt övertygad om att när Facebook-användare inser de negativa aspekterna kommer populariteten att tokdyka. Hela Ansiktsboksfenomenet är bara ett sätt för grå människor att kanske kunna få sina five minutes of fame. That sucks.

Inga kommentarer: