2007-08-30

I ett regn av dagar

En blogg tycks för mig vara en utmärkt kanal att megafonera ut tankar, verbala attacker och slumpmässiga funderingar. Jag är nyfödd här.
Så... inledningvis kan vi orera om vädret. Detta svenska favoritämne. Är det för varmt gnälls det över det, likaså om det är för regnigt, fuktigt eller kallt. Nu har meteorologerna proklamerat att efter denna veckas slut är även värmen slut, för detta år.

I och med det infinner sig ångesttiden. Visserligen är soliga höstdagar då löven fallit gula till marken vackra, men i kulissen står det eviga novembermörkret. Faller ingen snö varar november tills det blir vår igen. Jag längtar redan dit trots att solen fortfarande lyser och det är varmt ute.

Jag rustar mig för det som komma skall. Jag brukar ta ut sorger i förskott och preparera mig för det värsta. Det senare är egentligen ett ganska allvarligt och energislukande problem. Mark Twain sa "I have had many problems in my life. Most of them never happened". Kunde jag ta och inse vad detta ordspråk betyder skulle jag kunna bearbeta mig själv att ta dagen som den kommer. Det vi har minst av är tid, och tid är som jag ser det en reell form av lycka.

Nu ska sägas att jag inte är speciellt olycklig. Inte just nu i alla fall. Jag lever i ett regn av dagar. Den ena kommer efter den andra och det finns ingen tid att reflektera över nuet och över vad som händer. Borde egentligen försöka fokusera på nuet och inte bara på det som finns i framtiden, för vad händer då det en gång är dags att stanna upp? Äldre kommer jag då att inse att jag missade allt. Det som egentligen var livets väsentligheter. Framtiden som senare kommer att vara idag, kommer då att bli en del av regnet av dagar. Då är det för sent.

Jag måste lära mig fånga dagen och försöka se och ta tillvara de guldkorn, om än aldrig så små, som antagligen finns där. Dolda i nuet. Att sänka farten minskar tunnelseendet. Rör jag mig tillräckligt långsamt hinner jag vrida på huvudet utan att kollidera med något framför mig.

Jag tror jag ska börja idag. Jag måste öva mig.

Inga kommentarer: