Jag bor i en annan stad ett par mil från Stockholm. Det är inte sällan jag har ärenden på den södra sidan av Stockholm och oturligt nog då ofta mellan 17 och 18. För ett par veckor sedan tog det en och en halv timme att ta sig från Haga norra till andra sidan Eugeniatunneln. Detta berodde naturligtvis till stor del på att Eugeniatunneln var amputerad på grund av vägarbeten. En bidragande orsak är naturligtvis att genomresande i det längsta vill undvika innestaden för att slippa trängselskatt. För ett tag sedan öppnades flera filer i Eugeniatunneln vilket reducerade tiden för ovanstående sträcka till "endast" en timme.
Att åka genom stan via Klarastransleden är inget alternativ. Då fastnar man i Södertunneln, som också är under ombyggnation, och blir ihjälgasad där istället. Plus att det blir till att betala trängselskatt. Som grädde på moset stängs ibland Söderledstunneln av vilket gör situationen katastrofal för den som behöver ta sig ut på Nynäshamnsvägen.
Trafiksituationen är alltså fullkomligt oacceptabel. Att Stockholm också ska vara en propp för all E4-trafik norr till söder och vice versa är en kvalificerat pyramidal skandal. Om det nu är så att Essingeleden korkar igen bör i sådana situationer trängselskattkamerorna stängas av temporärt för att delvis leda trafiken genom stan, även om det korkar igen även där.
Trängselskatten har sitt pris. Istället för reducerade mängder avgaser i innerstan sveper nu enorma mängder avgaser in från kringleder runt Stockholm. Att trängselskatterna är ett övergrepp ska inte tas upp här även om det kliar i fingrarna. Det ska dock konstateras att skatten inte har någon reell miljöeffekt utan bara har syftet att pungslå bilisterna. Bilister som på grund av bristande kollektiva alternativ, eller inga alls, tvingas ta bilen. En utbyggnad och effektivisering är på sin plats.
Stockholm är en sjuk stad med ett sjukt politikerstyre. Man agerar som isterbukar och bryr sig inte om de faktiska omständigheterna kring varför bilismen inte minskar norr och söderifrån in till stan. Att E4:an dragning är som den är tar man ingen som helst notis om. Stockholmssituationen påverkar på så sätt hela Sverige. Icke-Stockholmare har dock ingen talan.
Sedan går det att ifrågasätta varför man drar igång så många kritiska vägarbeten på en gång och varför man inte prioriterar och tar ett i taget. Man ser också en monumental senfärdighet vid vägarbetsplatserna. Ett rimligt krav att arbete ska pågå där dygnet runt för att få dem färdiga så fort som möjligt.
Vi är inte imponerade.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar