2007-09-21

Bowling for Delaware

Så har det alltså hänt igen. En ung beväpnad människa löper amok i en skola och skjuter jämnåriga. Detta händer givetvis i vanlig ordning i handeldvapnens förlovade land USA.

Jag såg Michael Moores Bowling från Columbine på DVD häromdagen. En fasansfull skildring av hur lätt det är att få tag i handeldvapen för alla och en var. Det parti i filmen som skildrade National Rifle Association (NRA) gjorde mig illamående. De argument man hade och på det sätt man presenterade dem kändes helt sjukt. Förutom organisationen är det en hel del amerikaner som högljutt presenterar sitt vapenälskande på webben. Hårdrockaren Ted Nugent (som jag lyssnade mycket på under 70-talet - Dog eat dog var en höjdare) är en av dem.

Varför är amerikaner besatta av vapen? Man säger att det är av tradition och att det beror på den mångåriga rätten att försvara sig. Jag tror våld föder våld. Om vi tittar på till exempel Kanada (vilket också gjordes i filmen) som ligger vägg i vägg med USA så är våldsyttringarna där helt försumbara.

Våld föder våld och handeldvapen hjälper till att eskalera våldet. Jag har svårt att förstå att man i USA är stolta över att vara en våldsnation. Man utövar internt våld och man förbehåller sig rätten att med vapenmakt anfalla andra länder i preventivt syfte.

Att nu åter en ung människa begår bestialiska handlingar i kollosalformat är helt klart ett tecken på att något i amerikas samhälle och kultur är genuint förruttnat från grunden och upp.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Fredde här. Och i Sverige har vi inga sådana problem?

roy-egon sa...

Fredde,

Jag har tänkt intensivt nu en lång stund och kan inte komma på en enda händelse i Sverige som ens kommer i närheten av den yttre periferin av de amerikanska våldsdåd vi sett på senare år.

Visst har vi problem i Sverige - och de ökar i omfång - men än så länge har vi (knock on wood) inte behövt uppleva någon skolmassaker.

Anonym sa...

Våldet på gatorna i Sveriges stora städer förefaller nu vara större än i NYC eller Boston

Sunhymn sa...

Jag har läst igenom de gamla blogginläggen, och vad jag tycker är intressant är att du valt att inte blogga om flera uppmärksammade fall där svenska skolbarn mobbas till den grad att de begår självmord. Du har hellet inte bloggat om svenska skolkatastrofer som exempelvis de två killarna som utanför Laholm misshandlade två jänåriga tjejer och sedan lämnade dem att frysa till döds.

Jag kan förstå att det är enklare att peka ett finger på USA och försöka blunda inför problemen vi har här hemma, men så enkelt är det inte, tyvärr.

Anonym sa...

Det var ju någon hemvärnskille som sköt vilt omkring sig förra året. Lyckligtvis tog ingen skada. Förutom han själv då. Han sköt sig själv efter vansinnesdådet. USA är ett stort land. Hanteringen av statistik är löjeväckande i Bowling for Columbine. Man redovsiar absoluta tal och sätter det inte i relation till befolkningsstorleken. Flera scener i "dokumentären" är också fakade.