2007-09-13

Nytt hopp för Kalle Dejemyr

Precis som Svenskan uppmärksammade igår skriver nu även DN om fallet med Kalle Dejemyr som lider av en mycket ovanlig sjukdom. Landstinget anser att medicineringen är för dyr och att behandlingen därför ska avbrytas.

Precis som jag skrev i mitt inlägg igår är detta ultrabarrockt och beklämmande. Därför är det glädjande att röster nu höjs inom landstinget och att man där starkt ifrågasätter beslutet meddelar DN.se.

Låt oss hoppas att Landstinget backar och återupptar behandlingen omedelbart. Det rör sig om mycket pengar, 10 miljoner per år, men ett människoliv kan inte, och ska inte, värderas. Finns det adekvata behandlingsformer måste dessa sätts in.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du har fel. Det är tragiskt om man ändrar sig därför att media utövar påtryckningar. Inte något att hurra över. Många människor lider i det tysta och dör utan att media gör ett dyft för dom.

Varför inte låta Aftonbladet betala hans behandling istället? De har säkert 10 miljoner kronor som de kan avvara. Eller är fina lokaler till en stor kvällstidning viktigare än en ung killes liv?

Användningen av sjukvårdens pengar måste följa en prioreiteringsordning. Hjälp först de som 1. har en chans att bli friska 2. de som det är enkelt/billigt att hjälpa 3. unga människor som har långt kvar att leva 4. de som inte själva vållat sina skador 5. eventuella andra. Ska det verkligen vara så svårt att inse detta?

Anonym sa...

Sverige och dess konstiga behandling utav människor är så upprörande att man skäms att vara svensk. Det är väl ändå en rättighet man har som sjuk här i landet, att få rätt hjälp när man är sjuk. Hur mycket pengar går det inte till annat, tex sådant som inte kan jämföras med ett människoliv. Jag hoppas av hela mitt hjärta att Kalle i fortsättningen får den rätta behandlingen, kosta vad den kosta vill.
Hälsningar. Majsan

Anonym sa...

Kul att engagemanget var så stort kring mig. Många var upprörda, och det värmer.
Har du tid en minut, kan du läsa om min vardag på min nystartade blogg.

dejemyr.blogg.se