2007-09-08

Twin Peaks: Madeleine 3 år

Att en liten treeårig flicka försvinner under mystiska omständigheter är alltid olustigt. Just detta hände på försommaren då Madeleine McCann försvann ur en lägenhet på en semesterort i Portugal.

I svensk press har vi kunnat följa varje del i den utredning som följde efter försvinnandet. Jag kan inte för mitt liv begripa vad det är som skulle vara så intressant i just med detta fall. Liknande historier har setts tidigare. Om jag inte missminner mig hade fallet Bobby i Sverige ett liknande scenario. Föräldrarna anmälde sitt barn försvunnet och visade stort engagemang under sökandet efter sitt barn.

Problemet var att föräldraengagemanget varit för stort. Madeleine McCanns föräldrar har stannat på orten sedan hon försvann. Att en förälder reagerar starkt på sitt barns försvinnande är helt naturligt, men att inte åka hem och avvakta vidare utredning - naturligtvis mycket tungt och inte lätt gjort - på närmare fyra månader tyder enligt mitt förmenande på överengagemang. Det borde ha väckt polisens intresse tidigare. Från att sökandet tidagare handlat om att få tag i mystiska män, har blickarna nu vänts mot föräldrarna. Att man nu i ett senare skede av utredningen har hittat blodspår i en hyrbil som uppenbarligen hyrdes efter förvinnandet förhöjer stämningen.Vi har sett det förr.

Hela historien har drag av Twin Peaks. Who killed Madeleine McCann? Helt klart ser vi nu en nyvändning i stil med The owls are not what they seem. Är det detta som gör historien intressant, att den generellt har märkliga och thrillerliknande inslag?

Ärligt talat förstår jag inte det egentliga nyhetsvärdet, men har bara följt utvecklingen sporadiskt och endast tagit ett titt när, som i dag, nyheten läggs i vänsterkryss både i SvD.se och på DN.se.

Varför är det svenska mediaintresset så stort? Vad i den här historien har jag missat när det gäller motivet till det svenska intresset?

1 kommentar:

åsiktsmaskinen sa...

Mitt hjärta hos familjen McCann.
Om mitt barn skulle försvinna/bli kidnappad på annan ort, skulle jag absolut inte åka därifrån förrän jag fått klarhet i vad som hänt. Om det så skulle dröja år av väntan. Att föräldrar skulle ha ett överengagemang när man talar om sina egna barn - är ju fullkomligt befängt.
Att åka hem och låta utredningen ha sin gång...
Åka hem till vad - sitt vanliga liv? Det kommer aldrig att kunna bli ett "vanligt" liv igen...
Jag utgår ifrån att du inte har egna barn Roy-Egon.
Att misstänka eller anklaga föräldrarna för detta måste vara som den absolut värsta mardröm. Det får liksom Twin Peaks att likna vid något fullkomligt normalt.
Single mum 53.