2007-09-20

Massiv code bloating

Installerade Vista för ett tag sedan - i en virtuell maskin givetvis för att inte besudla fysisk hårdvara - och kunde konstatera att mängden diskutrymme som konsumerades var outrageous! Nu har jag inhämtat att Vista tydligen levereras med 20.000 (!) drivrutiner, så inte undra på att burken kläggar ihop av mög. Mög jag aldrig kommer att använda. Vi blir offer för massiv code bloating.

Vad är logiken i att installera allt som går att installera? Jag antar att det hela har med besparingar att göra. Nya datorer kommer ofta redan med Vista ombord på disken och på det viset spar man in ett DVD-ämne per exemplar.

Effekten av all bloat som installeras blir att Vista segar ner brutalt i boot-fasen. Preloading av drivrutiner kostar resurser. Enormt mycket resurser. Å andra sidan är Microsoft i maskopi med Intel, så varför Windows "anpassas" till högsta möjliga CPU-kraft är givet.

Hur mycket redundans finns det i alla dessa drivrutiner? Antagligen ohyggligt mycket. Det går på god grund att anta att drivrutinstillverkarna inte har överblick över tillgängliga system-DLL:er. Detta för i sin tur med sig att tillverkarna skriver egna DLL:er för att vara på den säkra sidan. Ännu mera bloat.

Vista är ett skämt. Nyheterna i form av hottat gränssnitt (som för övrigt mycket påminner om den tio år gamla 3D-desktop för X11) och utökade (vansinnesframkallande) säkerhetsfunktioner är inget motiv att uppgradera från XP. Spelar man spel, är det som ligger i botten på det hela ointressant. Då är det prestanda som gäller. Det som går att krama ur datorn utan att ett "operativsystem" ligger i bakgrunden och äter CPU och minne.

Hur kunde marknaden låta sig luras av kejsarens nya kläder?

För övrigt är det första jag gör med en ny dator är att bomba ut Vista och istället lägga XP Pro på den. Detta tillsammans med OpenBSD där vi verkligen talar om erkänd säkerhet. Det är inte för intet OpenBSD används i brandväggar, routrar, DNS-servrar med mera.

1 kommentar:

Per Penning sa...

Vista är tyvärr något vi inte blir av med. Om man har en PC. Personligen tycker jag inte att Vista tillför något att yvas över för användaren (under skalet finns det dock mycket nytt kring policies etc nyttigt för företag).

Så jag kör XP pro hemma. Har blivit prima nu och efter SP3 lär det bli ännu mer stabilt.

Fast i smyg önskar jag mig en Mac!