2007-09-28

Världen vaknar - munkarna får globalt stöd

Världen har nu vaknat i sitt stöd för upproret i Burma. Jag är oerhört glad att läsa det. Människor i västvärlden klär sig i rött och statsledare uttalar sin avsky gentemot militärjuntan.

Även George W Bush agerar. Det är inte speciellt ofta jag har anledning att hylla Bush-regimen, men i detta fall måste jag göra det. I ett konkret grepp har USA frusit ett större antal Burmesiska militärledares personliga tillgångar.

Regimen har idag kopplat bort Internetförbindelsen mot omvärlden. Utöver det fungerar inte längre telefoner. Man skyller på kabelfel vilket givetvis är ren lögn. Militären skjuter mot obeväpnade människor. Allt detta är fullkomligt avskyvärt.

På vilket sätt Kina manövrerar i bakgrunden är oklart. Att de agerar håller jag för troligt och om det stämmer är det ingenting som är ett stöd för folket. Den kommunistiska Kinesiska förtryckarregimen är lika ointresserade av demokrati som militärjuntan i Burma.

Jag såg ett blogginlägg idag som jag upplevde som beklämmande och som gjorde mig bekymrad. Bloggaren menade att munkarna fick orimligt mediautrymme och att det fick vara nog nu. Som bloggaren uttryckte det (13.05: inlägget raderat. Här är dock ett annat i samma anda) var det tidigare stabilitet i landet och att det lämpligen skulle fortsätta vara det om inte munkar och civilbefolkning protesterade. Detta är en fenomenal trångsynthet. Vi ser i Burma ett bra exempel på civil olydnad som om det får effekt kan få militärjuntan på fall. Man begär demokrati och i västvärlden är detta en självklarhet. Min - något primitiva - reaktion är att bloggaren ska ta sin medicin och krypa ner i sin mörka håla igen.

Att nu världen har vaknat i sitt stöd för Burmeserna måste hälsas med glädje. Om en regim kan haverera med hjälp av folkets protester är det en stor seger för demokratin. Låt oss som en gillande gest klä oss i rött. Så gör jag och jag har fått flera av mina kollegor att även de bryta dresskoden.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tråkigt att du inte vill länka till den andra synpunkten. Även om jag tycker att ditt resonemang låter ganska självklart så tycker jag trots det att man får en känsla av att inte kunna granska alla argumenten i sammanhanget, och då får man en tendens att bli försiktig med att ta dig på allvar med. Det är dåligt att försöka dölja motståndarsidans argument, hur avskyvärda de än är...

roy-egon sa...

Anonym...
"Tråkigt att du inte vill länka.."
Jag skulle just hörsamma din begäran men det visar sig nu att bloggaren tagit bort inlägget. Varför kan jag bara spekulera om.

Dessvärre kan jag alltså inte länka, vilket jag nu hade för avsikt att göra.