2007-09-15

Moderaterna och den förlorade själen

De nya Moderaterna är enligt mitt förmenande en katastrof. Fullständig katastrof. Moderaterna har nu en märklig inriktning där man helt överger de politiska grundpelarna i partiet, lägre skatter och ett starkt försvar Man förlitar sig samtidigt på att gamla väljare - de gamla moderaterna - fortsätter att behålla sina moderatsympatier.

Jag tror detta är fel. De nya Moderaterna har inte bara ramponerat sitt fundament, man har ljugit och bedragit. Man har bedyrat insatser för småföretagen - som sänkta arbetsgivaravgifter - men ingenting i den inriktningen kan ses. Man höjer och inför skatter i ett ofattbart tempo, nu senast snusskatten. Jag som passionerad snusare anser att det är oacceptabelt och detta kan få åtminstone mig att tänka i helt andra politiska banor. Denna skatt kan verka banal, men tillsammans med andra höjningar kan denna droppe starta ett vattenfall.

Bensinskatt, energiskatt, trängselskatt, tobaksskatt, marginalskatt, utarmat försvar etc etc. Trots att det bara gått ett år sedan aliansen trädde till makten har man lyckats irritera och slå sönder i offatbar mängd.

Det är bara för mycket. De nya Moderaterna har helt och hållet förverkat väljarnas förtroende. Till vänsterblocket gör man succesivt i ordning ett dukat bord utan att förstå att oppositionen kommer att slå sig ner och smörja kråset efter nästa val. Jag har mycket svårt att tro att väljarna än en gång skulle ge det borgerliga blocket majoritet. Varför? Det är i praktiken ingen skillnad mellan socialdemokrati och ny moderatideologi vilket får till följd att de vänsteranhängare som attraherades av de nya moderaterna kommer att byta sida igen. Vänsterblocket ses antagligen som ett stabilare och mer pålitligt alternativ.

Allt detta är tragiskt och det spelar ingen roll om det sker en omfördelning av väljarsympatierna inom aliansblocket. Detta block är och förbir en lam och falsk konstellation, där moderaterna drar kortaste strået.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket alternativ finns det? Jag röstade på moderaterna och ser faktiskt också att man nu faktiskt sänkt skattetrycket med 65 miljarder kronor. Valet 2010 kommer att avgöras ifråga om regeringen, som utlovat, har lyckats sänka arbetslösheten substansiellt. Det finns inte en chans i helvetet att jag lägger min röst på några sossar eller ytterkantsvänstern.

Anonym sa...

Moderaterna är ute. Inte ens chans att de kommer tillbaka.

Peter sa...

Jag har röstat på moderaterna, det kommer jag inte att göra nästa val.

Vi behöver en borgerlig politik, inte en socialdemokratisk under borgerliga förtecken.