2007-09-18

Microsoft skjuter sig i foten

Att Microsoft skjuter sig i foten är ingenting vi sörjer, men vad beträffar användarna måste nu all sympati riktas mot de konsumenter som inte förstår att det finns alternativ. Alternativ inom Windowsvärlden. Efter introduktionen av resursslukarhärket Vista är det inte så få som backat till XP igen av olika skäl.

Microsoft har nu patenterat en metod att i framtida Windows-versioner presentera skräddarsydd reklam som anpassas efter användarens sätt att använda sin dator.

Vad är detta för dumheter? Om nu en användare betalar en hutlös summa för ett så undermåligt operativsystem som Windows framstår det som ett rent övergrepp att sedan mangla ut reklam medan den köpta produkten används. För att kunna rikta reklam krävs någon form av spionprogramteknik. I och med det kan man förmoda att Microsoft kommer att tvinga antivirusföretagen att exkludera sökning efter just den programvaran. Normalt kan ett antivirusprogram hitta okända virulenta program genom heuristisk analys, men här talar vi stympad antivirus/antitrojan-programvara.

Som jag ser det ökar inte användarnas - de som känner till att det finns alternativ - benägenhet att trivas i Windowsmiljö. Hur man sedan kommer att förhålla sig gentemot företag när det gäller riktad reklam är i dagsläget inte känt. Hur som helst, Microsoft måste bekämpas.

Keep the consumers happy, sell them shit and make them come back for more.

Inga kommentarer: