2007-09-21

Flygrädsla

Jag ska villigt erkänna att jag är flygrädd. Att det är så har sina orsaker. Jag försöker i det längsta undvika att flyga, men att ta sig till USA låter sig inte göras på annat sätt.

På senare tid har flygplan både störtat och - bokstavligt - ramlat i backen. En ny undersökning ger vid handen att det har visat sig vara fel på 26 av 27 Dash-plan. Felet yttrar sig så att landningsställen kan ge vika.

Jag vill inte påstå att jag blir lugn av det här. Det bara spär på min flygrädsla. Rent statistiskt finns det inget fog för att vara flygrädd. Risken att det händer något allvarligt tillbud är minimal i jämförelse med att färdas i trafiken. Men, det är något dramatiskt över flyg. Att flyga betraktas fortfarande som något speciellt.

Att flyga är inte speciellt längre. Alla flyger och kostnaden att flyga är för det mesta låg. Piloter har dock fortfarande hög status vilket är en smula märkligt eftersom flygplan i praktiken flyger sig själva och piloterna därför är en form av glamorifierade busschaufförer.

Det är då det händer något som piloten måste ingripa. Passagerarna ska antagligen vara tacksamma för att inte veta vilken rutin piloten har att flyga. Jag träffade för några år sedan en pilot vars bilkörning var en katastrof. Jag har aldrig sett så buckliga nya bilar. Han backade in i garagedörren och krockade (helt nykter) med en lyktstolpe. Även min kompis, pilotens son, blev sedemera pilot. Även han kunde inte undvika att buckla till sina bilar. Hur dessa herrar skulle reagera i luften i ett krisläge vågar jag inte tänka på.

4 kommentarer:

Erik sa...

Det finns ingen anledning att frukta för sitt liv efter just de här händelserna. I just fallen med de trasiga landningsställen har alla överlevt, och knappt ens skadats.
Dagens flygplan är byggda för att stå emot en hel del påfrestningar som kan uppstå i och med misslyckade landningar, som vi har sett (båda Dash-8 Q400-planen klarade kraschlandningen lika bra, på ungefär liknande sätt).
Däremot var det en annan olycka för en tid sedan i Kalmar där planet höll på att krascha på grund av att en motor havererade och piloterna inte följde checklistorna som de borde ha gjort så att planet fick för mycket luftmotstånd och höll på att krascha innan landningsbanan. Den incidenten känns betydligt allvarligare.

Anonym sa...

Haller med Erik till 100%. Att landningstall inte fungerar som det ska hander otroligt sallan och leder inte till storre haverier. Dash8-400 som atervande till Munchen had problem med nosstallet, inte med huvudstallet, och formodligen av en helt annan orsak an en korroderad bult. Inga passagerare skadades, och formodligen blev det mycket sma skador pa flygplanet. SvDs bild pa denna artikel verkar vara en av SAS Dash8, och inte av bolaget som landade i Munchen.

Anonym sa...

Fredde här. Kan man inte åka båt till Island och sen till USA?

Anonym sa...

Jag är riktigt flygrädd:( fan vad jobbigt det är! Det brukar alltid bli något drama på mina flygresor..