2007-09-17

Ännu ett pyramidalt svek

Jag är beroende av bilen eftersom jag pendlar fram och tillbaka till jobbet många mil vareviga dag. Jag har köpt en dieselbil med partikelfilter. Den släpper ut så lite CO2 att den klassas som miljöbil.

Nu ska dieselpriset höjas 55 öre. Som kompensation sänker man skatten med c:a 280 kronor. Denna skattesänkning står inte i rimlig proportion till prishöjningen på bränsle eftersom dieselbilsskatten redan från början är mycket hög.

Det är ett fruktansvärt beskattande av bilister. Många, liksom jag, saknar kollektiva färdmedel och måste därför åka bil. 55 öre per liter blir mycket pengar på ett år. Visserligen är min bil skattebefriad de första åren, men sedan är det inte roligt längre.

Vad är incitamentet att skaffa en miljöbil? Inget alls. Det är lätt för regeringen att hitta på nya beskattningar när man själva åker taxi och får sina resor betalda. Isterbukar. I övrigt är den nya bränslebeskattningen ytterligare ett bevis på hur regeringen innan valet ljugit oss rakt upp i ansiktet. "Vi lovar kännbara skattesänkningar". Jovisst, inkomstskatten har sänkts, men den sänkningen äts ju, vilket lätt inses, snabbt upp av andra höjningar.

Jag är så obeskrivligt irriterad och less på den regering jag trodde skulle innebära en nystart för Sverige.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Visst miljön måste andra fixa. Du har själv gjort dig beroende av bilen och kräver att samhället skall se till att du kan fortsätta att förstöra miljön.

Ditt namn Ego(n) passar dig verkligen.

Höj bensinen och diesel till 15 kr/liter.

Anonym sa...

Håller med förra talaren. Skaffa miljöbil

Anonym sa...

Vad jag inte förstår är att ALLA tycks svälja resonemangen om CO2 som den stora klimatboven, utan att ta så mycket som en liten diskussion ens om den världsomfattande tvekan som finns. Det är helt OK att vi minskar energiförbrukningen, de fossila bränslena kommer ju att ta slut, men att bygga all politik, alla utvecklingsstrategier mm på ett resonemang som kan var rätt, men som enligt tillräckligt många är helt fel, är MYCKET tveksamt

Anonym sa...

Jag pendlar 7 mil enkel resa varje dag i min nästan helt nya dieselbil. En snabb uträkning visade att helheten fordonsskatt-bränslepris-skatteavdrag ger precis samma totalkostnad efter nyår när den nya skatten införs. Så mycket för det incitamentet att åka mindre bil...

roy-egon sa...

noctivagus sa...

Min bil ÄR miljöbilsklassad och drar inte mer än 0.39 L/mil. Att jag "försatt mig i" den situationen att jag behöver bil beror på att jag valt att bo på landet. Ren luft, tyst, mörkt. Långt från avgaser och buller.

Vi talar livskvalitet här. Jag föredrar landet framför stad och betong.

Anonym sa...

@noctivagus: Det vore så himla bra om alla debattörer kunde läsa igenom det ursprungliga inlägget och sedan anpassa sin enda åsikt efter denna!

Anonym sa...

Utan kompensation till kollektivtrafiken (buss) blir det ganska säkert biljettprishöjning igen. Ingen har råd att åka buss längre. Nu tar jag bilen till jobbet och utnyttjar de förmånliga avdragen.

Raderade Webbsideskommentarer sa...

Var det någon överhuvudtaget som förväntat sig något vettigt överhuvudtaget från dessa stollar !?.