2007-09-02

Söndagsnöje

Under nittiotalet spelade jag datorspel som en galning. Plattformsspel med sidskrollning står fortfarande högt i kurs. Jag har helt tröttnat på 3D-spel och blev botad efter jag spelade ut Doom 1 och 2 samt Duke Nukem 3D (Manhattan project) för en oherrans massa år sedan.

För ett tag sedan rotade jag bland gamla disketter och hittade en drös Apogee-spel för DOS. Duke Nukem 1 och 2 (suverän EGA-grafik! :-) och Cosmo's cosmic adventure, också det från Apogee. Med hjälp av DOSBox går det att spela gamla DOS-spel på vilken burk som helst. Jag har provat att köra DOSBox på en Sun-kärra och det funkar bra. Enklast är dock, vilket jag gör nu, att köra DOSBox på en vanlig Windows-maskin.

Dagens söndagsnöje har varit att ta sig förbi nivå fem (övre bilden) i Cosmo. Otroligt frustrerande eftersom jag inte hittar ut till nästa nivå. Ska fortsätta en stund till och försöka ta mig ut. De första fyra nivåerna var visserligen inte lätta, men det var i alla fall möjligt att lista ut var utgången på varje nivå var efter visst pysslande. Men nu... I'm stuck! :-O

...så där ja! Klockan har hunnit bli 22.30 och jag har äntligen tagit mig förbi nivå fem. Innan jag blev klar med femman hittade jag ett "secret place" där det skulle sprängas ett par bomber för att komma förbi en monolit(!). Bakom monoliten skulle det sprängas ytterligare ett par bomber och - voilà! - en hamburgare. Det betydde ännu ett snäpp på hälsostapeln. Får fortsätta med nivå sex (nedre bild) i morgon, annars kommer jag bara att fortsätta spela hela natten och det skulle betyda att jag blir medvetslös på jobbet i morgon. Nix, det får bli ZZzzzz nu.

Inga kommentarer: