2007-09-25

Burma: Befarat blodbad

Samtidigt som jag tycker det är uppfriskande att se att protesterna i Burma tilltar är jag rädd att militärregimen sätter in vapen i syfte att stävja protesterna. Det kan bli ett blodbad. Om det skulle ske räcker det inte med sanktioner mot Burma, vilket också drabbar civilbefolkningen, utan ett konkret ingripande måste göras snabbt.

Nu menar jag givetvis inte att det är USA som ska göra det, då går det bara illa, utan att en snabbt ihopsatt internationell fredsbevarande styrka måste bege sig till oroshärden.

Munkarna och folket i Burma måste få omvärldens stöd. En allvarlig problematik är dock Kinas eventuella reaktion eftersom Kina inte på något sätt har intresse av att se demokratier någonstans. En insats som inte har Kinas stöd kan snabbt eskaleras till en allvarlig internationell konflikt. Oaktat detta måste upproret stödjas.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fredde här. Jag skulle gärna stödja upproret. Jag håller oxå med om att USA inte bör lägga sig i eftersom det kunde vara en yttre fiende som juntan kan begagna sig av. VAd för slags stöd tycker du är lämpligt, floskler i Förenta Korruptionerna?