2007-09-22

Triclosan - allergier och sjukdomar

Sedan länge är jag mycket noga med att kontrollera tandkräm, tvålar och deodoranter innan jag köper dem. Finns det Triclosan i så blir det inget köp. I övrigt (vilket inte hör hit) köper jag bara parfymfria produkter. Tycker inte om parfymstank.

Jag lever i den förvissningen att den moderna människan lever för rent och är besatta av bakterier. Med det vill jag ha sagt att jag tror bakterieresistensen hos människor försämras radikalt när man inte exponeras för diverse bakteriekulturer. Immunförsvaret härdas inte.

Vi ser idag att förekomsten av astma, allergier och knock-outer av vanliga virus ökar. Jag har inget belägg egentligen för att påstå att bakteriedödande medel ligger bakom, men genom att jämföra förekomster av till exempel astma för hundra år sedan kan vi se att det ökat. Notera nu att jag spekulerar.

Jag är övertygad om att bakteriedödande medel är av ondo. I detta väger jag också in överdriven konsumtion av antibiotika. Det senare har helt klart framkallat resistenta bakterier. Mänskligheten har sig själv att skylla i jakten på klinisk renhet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Så sant som det är sagt!:-)Colgate Total är ondskan,det ser man när man ser reklamen;-)